وبلاگ سایت

هر کس در دنیا

اول از همه دیفرانسیل چیه

دیفرانسیل سیستم انتقال قدرت از موتور به چرخ‌هاست که به شکل های مختلف fwd, awd, 4wd و شکل های دیگه وجود داره

موتور یه گشتاور تولید میکنه و میده به گیربوکس، گیربوکس با توجه به قدرتی که از اون گشتاور لازم داره یه دنده رو چه به صورت دستی و یا چه به صورت اتوماتیک انتخاب میکنه و با استفاده از میل گاردون انتقال میده به دیفرانسیال

حالا اگر دیفرانسیال عقب باشه، قدرت موتور به دو چرخ عقب میرسه، و اگر دف جلو باشه قدرت به دو چرخ جلو انتقال پیدا میکنه

ولی اگر awd یا 4wd باشه قدرت به چهار چرخ انتقال پیدا میکنه

حالا فرق این دوتا چیه

اول باید قفل دیفرانسیل رو توضیح بدم

وقتی ماشین توی پیچ قرار میگیره، چرخ هایی که داخل پیچ میفتن با سرعت کمتری نسبت به چرخ هایی که خارج از پیچ میفتن حرکت میکنن و اگر سرعت هر دوتا برابر باشه، حرکت خودرو به شدت خطرناک میشه و پایداریشو از دست میده

بخاطر همین دیفرانسیلی که قدرتو پخش میکنه، توی پیچ ها و مواقعی که احتیاج داره قدرت رو بین چرخ ها کم و زیاد میکنه تا به همچین مشکلی بر نخورن

درواقع کار دیفرانسیل اینه که بسته به نیاز چرخ‌ها، هرچی قدرت بیشتری طلب کنه قدرت بیشتری هم بده

حالا شما فرض کن یه چرخ ماشین روی زمین باشه ولی چرخ دیگه زیرش خالی باشه

دیفرانسیل بخاطر اینکه چرخ توی هوا هرز میگرده قدرت بیشتری بهش میده تا سرعت بیشتری بگیره و قدرت رو از روی چرخی که روی زمینه برمیداره تا اونجایی که دیگه هیچ قدرتی رو بهش انتقال نده

اینجاست که قفل دیفرانسیل به کار راننده میاد و با توجه به نیاز خودش میتونه با استفاده از این آپشن قدرت رو بین چرخا پخش کنه

حالا سیستم 4wd که یه سیستم قدیمی هست این قفل دیفرانسیل رو نداشت و یا باید به صورت دستی فعالش میکردین یا با استفاده از دنده‌ی کمکی. یعنی درواقع 4wd یه سیستم نیمه هوشمند بود که توی حالت عادی کار درست خودشو انجام میداد ولی توی یه سری شرایط آفرودی خاص، راننده خودش باید دست به کار میشد و به صورت دستی انتقال قدرت رو تنظیم میکرد

ولی توی سیستم awd دیگه از این خبرا نیست چون این سیستم خیلی بروز تر و جدید تره و با استفاده از انواع سنسوری که روش نصب شده خودش تصمیم میگیره که هر سری چقدر قدرت رو به کودوم یکی از چهارتا چرخ انتقال بده و درواقع قفل دیفرانسیلش هم به صورت اتومات شده

این بود تفاوت انواع دف ها

ماشینای سر و صاحاب دار تو دنیا یا دو دف هستن ینی چهارتا چرخ در حرکت یا نهایتا دف عقبن که هم توی پیچیدن هندلینگ بهتری به راننده میده هم توی شتاب گرفتن

ولی توی ایران عمده‌ی این آشغالایی که سوار میشیم دف جلو هستن

4wd : Four-wheel drive

awd : All-wheel drive

fwd : Front-wheel drive

rwd : Rear-wheel drive

حالا بعضی کمپانیا برای سیستم چهار چرخ متحرکشون اسم خودشون رو دارن

مثل بنز که 4matic هست یا آئودی که quattro هست یا bmw که xdrive هست

کمپانی هایی که موتور و گیربوکس رو خود کمپانی با همدیگه میزنه معمولا سیستم تعلیق و دیفرانسیل خیلی پیشرفته‌ای هم دارن که بسیار با هم هماهنگه

نه مثل ماشینای ما که موتور فرانسوی و چینی رو با گیربوکس چینی ایرانیزه شده روی شاسی کره‌ای سوار میکنن

سیستم های دیفرانسیل هم توی دنیا منحصر به این چند مدل نیستن

مثلا سیستم 6x6 رو داریم که ۴ ۵ تا ماشین دارن ازش پشتیبانی میکنن که شامل ۶ چرخ متحرک میشن یا سیستم هایی که روی هایپر کارها و ماشینای فرمول یک سواره

 
هر کس در دنیا

در فیلم لیگ عدالت به کارگردانی زک اسنایدر، لباس سوپرمن سیاه انتخاب شده بود. این رنگ در نسخه ی اولیه تایید شد اما بعد از کناره گیری زک اسنایدر از کارگردانی به دلیل مرگ دخترش، و به روی کار آمدن جاس ویدون به عنوان کارگردان فیلم، این لباس به رنگ قرمز و آبی معمولی سوپرمن تغییر کرد. انتخاب رنگ سیاه برای سوپرمن به این دلیل بود که رنگ مشکی نور خورشید را بیشتر جذب میکند و منبع اصلی انرژی سوپرمن، خورشید است. به این نکته در کامیک ها به دفعات اشاره شده بود.
در لیگ عدالت سال 2017 ما شاهد حضور سوپرمن با لباس قرمز و آبی هستیم اما در نسخه ی اسنایدر کات این فیلم که در سال 2021 منتشر شد، نه تنها شاهد لباس مشکی سوپرمن بودیم بلکه خط داستانی فیلم هم بسیار متفاوت تر و شبیه به کامیک های دی سی شده بود.

[ آخرین تغییر: شنبه، 30 دی 1402، 5:54 صبح ]
 
از امین حسینی در پنج‌شنبه، 15 اسفند 1398، 6:47 عصر
هر کس در دنیا
عجب وض مزخرفی ://

اگه کسی تیکت رو دید کامنت بزاره 




[ آخرین تغییر: پنج‌شنبه، 15 اسفند 1398، 6:55 عصر ]
 
هر کس در دنیا

 # ملاحظات زیست محیطي و افزایش مصرف انرژی الكتریكي، شرکت
های برق را بر آن داشته است که به دنبال راهبرد های بهبود کارایي و بهره
برداری شبكه و اصلاح الگوی مصرف مشترکین باشند. مدیریت مصرف
برق، مجموعه اقداماتي است که درجهت بهبود بهره وری در واحدهای
اداری و صنعتي و به منظور ارتقاء سطح کارآیي و نهایتاً بهبود اقتصاد ملي
انجام مي پذیرد. مدیریت مصرف برق به دو صورت مدیریت بار و بهینه
سازی مصرف انرژی قابل اعمال است. باید توجه داشت که مدیریت مصرف
برق با رهنمودهای فرهنگي و ایجاد تغییرات بسیار ساده در عادات و رفتار
مصرف کنندگان(کوتاه مدت) و نیز با تهیه ، نصب و بهره برداری از وسایل
و ماشین آلات با راندمان بهتر(میان مدت و بلند مدت) قابل اجرا مي باشد.
فرا سامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام) بیانگر مفاهیمي در
مورد نسل بعدی شبكه های کنوني برق و فرآیند نویني در پایش و کنترل
شبكه است. این سامانه به عنوان بستر شبكه هوشمند شناخته مي شود. از
طریق این سامانه مقدار بسیار زیادی از اطلاعات به سوی شرکت های برق
روانه مي شود و با این اطلاعات شناخت بسیار دقیقي از شبكه و مشترکین
در اختیار بهره برداران شبكه قرار مي گیرد. طرح فهام به منظور پیاده سازی
سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و مدیریت انرژی با استفاده از
فناوری های جدید تعریف مي شود. اهداف اصلي طرح فهام را مي توان
 بدین صورت بر شمرد: 1- فراهم شدن بستر اصلاح الگوی مصرف. 2
بسترسازی مناسب برای اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه ها.3- امكان
 اعمال مدیریت بار توسط بهره بردار شبكه در شرایط عادی و اضطراری. 4
کاهش دخالت و خطای نیروی انساني در قرائت و صدور قبض و بهبود
وصول مطالبات. 5- کاهش تلفات غیر فني و مشخص سازی و مانیتورینگ

 
هر کس در دنیا

# تلفات شبکه های توزیع نیروی برق درصد بالایی از کل
تلفات شبکه الکتریکی می باشد. با توجه به این موضوع، سرمایه گذاری
در جهت کاهش تلفات انرژی می تواند باعث آزاد سازی ظرفیت تولید
گردد. به این معنی که با انجام سرمایه گذاری مناسب و مهندسی شده
می توان به جای ساخت نیروگاه های پرهزینه، تلفات شبکه الکتریکی را
کاهش داد . در راستای اهداف صنعت برق ایران، جهت ایجاد شبکه
هوشمند انرژی، به عنوان اولین گام، طرح فراسامانه هوشمند اندازه گیری
و مدیریت انرژی که به اختصار فهام نامیده می شود به عنوان سیستم
اندازه گیری هوشمند، برای ایران تعریف و مشخصات آن با توجه به
نیازمندی های وزارت خانه های نفت و نیرو از سوی سازمان بهره وری
انرژی ایران تدوین گردید . یکی از اهداف اصلی طرح فهام کاهش تلفات
غیر فنی و مشخص سازی و مانیتورینگ تلفات فنی شبکه های توزیع
است. نرم افزار mdm کنتورهای طرح فهام بعنوان سیستم مانیتورینگ و
پیکره اصلی طرح فهام در شرکت های توزیع برق استفاده می شود. در
این مقاله، روش هایی با استفاده از نرم افزار mdm جهت آنالیز رفتار
مشترکین دیماندی شرکت های توزیع برق، معرفی می شود که می توان
با کمک این روش ها، موارد موثر بر کاهش تلفات فنی و غیر فنی شبکه
توزیع، از قبیل شناسایی برق های غیر مجاز، تشخیص معیوب شدن و
قطع ترانس جریان مشترکین دیماندی، شناسایی کنتورهای معیوب، قطع
ولتاژ ورودی هر فاز کنتور، افت ناگهانی دیماند مصرفی مشترکین و
دیگر پارامترهای موثر بر کاهش تلفات را شناسایی کرد.

معیوب شدن و قطع ترانس جریان


 # در تابلوهاي هوشمند ديماندي بالاتر از 55 كيلووات از كنتورهاي AMI غير مستقيم استفاده
مي شود كه ارتباط  اين كنتورها و كليد ورودي تابلو از طريق سه عدد
ترانس جريان ميسر مي شود. به دليل جريان بالاي مصرفي، بررسي و كنترل
تلفات در اين مشتركين، بسيار مهم مي باشد. يكي از موارد موثر بر تلفات در
اين نوع تابلوها باز شدن و يا قطع سيم بندي خروجي  K, L ترانس
جريان مي باشد كه موجب عدم محاسبه توان توسط كنتور و بروز تلفات مي
شود. در نرم افزار MDM كنتورهاي فهام مي توان قطع شدن سيم بندي
ترانس جريان را بررسي و شناسايي نمود.

[ آخرین تغییر: شنبه، 3 اسفند 1398، 8:34 عصر ]