نوشتههای بلاگ توسط سیدمحمدرضا موسوی مقدم
اول از همه دیفرانسیل چیه
دیفرانسیل سیستم انتقال قدرت از موتور به چرخهاست که به شکل های مختلف fwd, awd, 4wd و شکل های دیگه وجود داره
موتور یه گشتاور تولید میکنه و میده به گیربوکس، گیربوکس با توجه به قدرتی که از اون گشتاور لازم داره یه دنده رو چه به صورت دستی و یا چه به صورت اتوماتیک انتخاب میکنه و با استفاده از میل گاردون انتقال میده به دیفرانسیال
حالا اگر دیفرانسیال عقب باشه، قدرت موتور به دو چرخ عقب میرسه، و اگر دف جلو باشه قدرت به دو چرخ جلو انتقال پیدا میکنه
ولی اگر awd یا 4wd باشه قدرت به چهار چرخ انتقال پیدا میکنه
حالا فرق این دوتا چیه
اول باید قفل دیفرانسیل رو توضیح بدم
وقتی ماشین توی پیچ قرار میگیره، چرخ هایی که داخل پیچ میفتن با سرعت کمتری نسبت به چرخ هایی که خارج از پیچ میفتن حرکت میکنن و اگر سرعت هر دوتا برابر باشه، حرکت خودرو به شدت خطرناک میشه و پایداریشو از دست میده
بخاطر همین دیفرانسیلی که قدرتو پخش میکنه، توی پیچ ها و مواقعی که احتیاج داره قدرت رو بین چرخ ها کم و زیاد میکنه تا به همچین مشکلی بر نخورن
درواقع کار دیفرانسیل اینه که بسته به نیاز چرخها، هرچی قدرت بیشتری طلب کنه قدرت بیشتری هم بده
حالا شما فرض کن یه چرخ ماشین روی زمین باشه ولی چرخ دیگه زیرش خالی باشه
دیفرانسیل بخاطر اینکه چرخ توی هوا هرز میگرده قدرت بیشتری بهش میده تا سرعت بیشتری بگیره و قدرت رو از روی چرخی که روی زمینه برمیداره تا اونجایی که دیگه هیچ قدرتی رو بهش انتقال نده
اینجاست که قفل دیفرانسیل به کار راننده میاد و با توجه به نیاز خودش میتونه با استفاده از این آپشن قدرت رو بین چرخا پخش کنه
حالا سیستم 4wd که یه سیستم قدیمی هست این قفل دیفرانسیل رو نداشت و یا باید به صورت دستی فعالش میکردین یا با استفاده از دندهی کمکی. یعنی درواقع 4wd یه سیستم نیمه هوشمند بود که توی حالت عادی کار درست خودشو انجام میداد ولی توی یه سری شرایط آفرودی خاص، راننده خودش باید دست به کار میشد و به صورت دستی انتقال قدرت رو تنظیم میکرد
ولی توی سیستم awd دیگه از این خبرا نیست چون این سیستم خیلی بروز تر و جدید تره و با استفاده از انواع سنسوری که روش نصب شده خودش تصمیم میگیره که هر سری چقدر قدرت رو به کودوم یکی از چهارتا چرخ انتقال بده و درواقع قفل دیفرانسیلش هم به صورت اتومات شده
این بود تفاوت انواع دف ها
ماشینای سر و صاحاب دار تو دنیا یا دو دف هستن ینی چهارتا چرخ در حرکت یا نهایتا دف عقبن که هم توی پیچیدن هندلینگ بهتری به راننده میده هم توی شتاب گرفتن
ولی توی ایران عمدهی این آشغالایی که سوار میشیم دف جلو هستن
4wd : Four-wheel drive
awd : All-wheel drive
fwd : Front-wheel drive
rwd : Rear-wheel drive
حالا بعضی کمپانیا برای سیستم چهار چرخ متحرکشون اسم خودشون رو دارن
مثل بنز که 4matic هست یا آئودی که quattro هست یا bmw که xdrive هست
کمپانی هایی که موتور و گیربوکس رو خود کمپانی با همدیگه میزنه معمولا سیستم تعلیق و دیفرانسیل خیلی پیشرفتهای هم دارن که بسیار با هم هماهنگه
نه مثل ماشینای ما که موتور فرانسوی و چینی رو با گیربوکس چینی ایرانیزه شده روی شاسی کرهای سوار میکنن
سیستم های دیفرانسیل هم توی دنیا منحصر به این چند مدل نیستن
مثلا سیستم 6x6 رو داریم که ۴ ۵ تا ماشین دارن ازش پشتیبانی میکنن که شامل ۶ چرخ متحرک میشن یا سیستم هایی که روی هایپر کارها و ماشینای فرمول یک سواره